Wat is een privacyreglement?

 

Een privacyreglement (ook wel privacyverklaring of privacy statement genoemd) is een document waarin een organisatie de betrokkenen informeert welke persoonsgegevens ze van hen verwerken, met welk doel en hoelang ze de gegevens bewaren. Een organisatie is wettelijk verplicht om betrokkenen (bijvoorbeeld klanten, bezoekers, maar ook werknemers) duidelijk te informeren. Een privacyreglement moet toegankelijk zijn voor de betrokkenen. Veel organisaties plaatsen het privacyreglement daarom op hun website. Bovendien moet de tekst goed leesbaar en duidelijk zijn.

Hulp bij privacy

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

 

Verplichte onderdelen privacyreglement

De AVG stelt een aantal specifieke eisen waar een privacyverklaring aan moet voldoen. Deze eisen gaan over de inhoud, de toegankelijkheid en de duidelijkheid van de informatie. In het privacyreglement moet in ieder geval de volgende informatie staan:

 

Identiteit

Doeleinden en grondslagen

Ontvangers van persoonsgegevens

  • Als een verwerkingsverantwoordelijke gebruik maakt van een verwerker, moet ook de verwerker genoemd worden;

Verwerking buiten de EU

  • Als de verwerkingsverantwoordelijke het plan heeft om persoonsgegevens door te geven naar een derde land, moet dit ook opgenomen worden in het privacyreglement;

Bewaartermijn

Rechten van de betrokkenen

  • Uiteenzetting van de rechten van de betrokkene, zoals het recht op inzage;
  • Als de verwerking gebaseerd is op toestemming, dat deze toestemming ook weer in te trekken is;
  • Dat de betrokkene een klacht in kan dienen bij de privacytoezichthouder (Autoriteit Persoonsgegevens);
  • Of de organisatie gebruikmaakt van geautomatiseerde besluitvorming, en hoe er besluiten worden genomen;

Overig

  • Of en waarom de betrokkene verplicht is de persoonsgegevens te verstrekken en wat de gevolgen zijn als de gegevens niet worden verstrekt;
  • Als de gegevens van een andere organisatie zijn verkregen: de bron waar de persoonsgegevens vandaan komen, en in voorkomend geval, of zij afkomstig zijn van openbare bronnen.

 

Is jouw bedrijf al AVG-proof?

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

Google’s besluit: Third-Party cookies blijven – Wat betekent dit voor uw privacy?

Google heeft onlangs aangekondigd dat third-party cookies in Chrome blijven bestaan, ondanks eerdere beloftes om deze te verwijderen. Dit besluit is van groot belang voor zowel adverteerders als consumenten en roept vragen op over de impact op privacy en...

Situatieoverzicht van Project 2025 en de gevolgen voor internetverkeer, cybersecurity en privacy voor bedrijven in Nederland

Project 2025 in het kort en de gevolgen voor Nederland Project 2025 is een initiatief van de Heritage Foundation dat gericht is op het herstructureren van de Amerikaanse federale overheid volgens conservatieve waarden. Het project focust op het versterken van de...

De donkere kant van zelfscan handhelds: een dystopische toekomst in de supermarkt

de laatste jaren hebben zelfscan handhelds hun weg gevonden naar de supermarkten en beloofden ze gemak en efficiëntie. Maar achter de glanzende belofte van vooruitgang schuilt een dystopische realiteit die de privacy, vrijheid en menselijke waardigheid van klanten...

Bescherm de privacy van je coachees: Een gids voor coaches

Als coach heb je een unieke en waardevolle rol in het leven van je coachees. Je helpt hen met persoonlijke groei, carrièreontwikkeling en soms ook met diepgaande persoonlijke kwesties. Hierbij krijg je te maken met veel vertrouwelijke informatie. Het is daarom van...

De basis van de AVG voor ondernemers: simpel en duidelijk uitgelegd

Wat is de AVG? De AVG is een Europese wet die bedrijven en organisaties verplicht om zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens van mensen. Het doel is om de privacy van individuen te beschermen. Waarom is het belangrijk? Vertrouwen: Klanten moeten erop kunnen...

1984 in 2024: Wat George Orwell ons vandaag te zeggen heeft over privacy

Nu technologie ons leven steeds dieper binnendringt en privacy een schaars goed is geworden, blijft de visie van George Orwell een krachtig baken van waarschuwing en wijsheid. Wat denkt de auteur van de dystopische klassieker "1984" van onze hedendaagse samenleving,...

Zakelijk AI gebruiken en toch AVG Proof blijven?

De snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen voor bedrijven, maar brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Voor MKB-ondernemers kan het een hele klus zijn om te voldoen aan de Algemene...

Het gevaar van datalekken voor ondernemers: De Ticketmaster hack als waarschuwing

Het Gevaar van Datalekken voor Ondernemers: De Ticketmaster Hack als Waarschuwing Inleiding Recente nieuwsberichten onthullen dat hackers gegevens van 560 miljoen klanten van Ticketmaster in handen hebben. Dit incident benadrukt het toenemende risico van datalekken en...

10 quick wins voor privacy bescherming: praktische gids voor MKB-ondernemers

Niet elke privacymaatregel hoeft veel tijd en geld te kosten. Met enkele eenvoudige en snel te implementeren stappen kunnen MKB-ondernemers direct hun privacybescherming verbeteren. Deze quick wins helpen om direct actie te ondernemen en een solide basis te leggen...

AI, voorbij de hype – Een inspirerende blik op de toekomst van kunstmatige intelligentie

Nu (AI) steeds meer verweven raakt met ons dagelijks leven, biedt het boek "AI, voorbij de hype" van Aaron Mirck een verhelderende en genuanceerde kijk op de impact van AI op de samenleving, de arbeidsmarkt en het onderwijs. Privacy Zeker is er trots op om bijgedragen...

Hoe werkt Privacy Zeker? Bekijk de video.