Toestemming als grondslag voor verwerking

 

Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mogen organisaties alleen persoonsgegevens verwerken wanneer ze hier een grondslag voor hebben. Toestemming is één van de grondslagen. Een betrokkene kan toestemming geven voor de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens.

 

Voorwaarden voor toestemming

De voorwaarden die volgens de AVG gelden voor toestemming, zijn:

  • De toestemming moet vrijelijk gegeven zijn;
  • De toestemming moet ondubbelzinnig zijn;
  • De organisatie moet de betrokkene informeren over de organisatie;
  • De toestemming moet specifiek zijn;
  • De toestemming mag altijd ingetrokken worden door de betrokkene en de betrokkene moet hiervan op de hoogte zijn.

 

Is jouw bedrijf al AVG-proof?

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

 

Vrijelijk gegeven

Een eerste vereiste is dat de toestemming onder vrije wil gegeven moet zijn. De betrokkene mag dus niet onder druk gezet worden om de toestemming te geven. Daarnaast zegt de AVG dat de betrokkene van wie toestemming wordt gevraagd, niet benadeeld mag worden als er geen toestemming gegeven wordt.

Een voorbeeld hiervan is wanneer een social media platform een gebruiker vraagt om zijn/haar locatie te delen en wanneer hier geen toestemming voor gegeven wordt de gebruiker het platform niet meer kan gebruiken. Wanneer de gebruiker om deze reden tóch toestemming geeft om zijn/haar locatie te delen, is de toestemming niet vrijelijk gegeven en is deze dus niet geldig.

 

Ondubbelzinnig

Toestemming moet gegeven worden door middel van een duidelijke actieve handeling. Het moet helemaal helder zijn dát er toestemming is verleend. Een klassiek voorbeeld hiervoor zijn de opt-in en opt-out­ functies.

Opt-out

Een voorbeeld van opt-out is wanneer het selectievakje al van te voren is aangevinkt om in te stemmen met het ontvangen van een nieuwsbrief. Wanneer een gebruiker geen nieuwsbrief wil ontvangen moet hij/zij het vinkje weghalen. Dit wordt opt-out genoemd. Opt-out is een vorm waarbij geen uitdrukkelijke toestemming wordt gegeven. Het is dan ook niet meer toegestaan om gebruik te maken van opt-out.

Opt-in

Opt-in is het tegenovergestelde van opt-out. Bij opt-in is het selectievakje nog leeg als de toestemming wordt gevraagd. Het aanvinken van het selectievakje is een bewuste handeling en daarom ook het geven van uitdrukkelijke toestemming.

Soms komt het voor dat de gebruiker de aanmelding binnen een bepaalde tijd moet bevestigen via het e-mailadres dat hij/zij heeft opgegeven. Dit is een extra bevestiging, naast een selectievakje dat de gebruiker al heeft aangevinkt. In zo’n geval is er sprake van dubbele opt-in.

 

Informeren

De betrokkene moet bij het geven van toestemming goed geïnformeerd zijn waarvoor de toestemming wordt gegeven en aan wie. Een organisatie moet dus duidelijk maken welke organisatie toestemming vraagt, welke persoonsgegevens er worden verwerkt en met welke doeleinden. De informatie moet op een toegankelijke en begrijpelijke manier aangeboden worden. Een goede manier hiervan is het opstellen van een privacyreglement en deze aan de betrokkene te verstrekken voordat hij/zij de toestemming geeft.

 

Specifiek

In de toestemming moet duidelijk beschreven zijn voor welke persoonsgegevens toestemming wordt verleend en voor welke doeleinden de persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Zodra de verwerking van een persoonsgegeven niet meer overeenkomt met een doeleinde, is de verwerking niet meer rechtmatig en moet de verwerking dan ook stoppen.

Denk hierbij aan iemand die zijn e-mailadres opgeeft om een offerte te ontvangen, maar vervolgens nieuwsbrieven ontvangt. Dit is geen rechtmatige verwerking meer: het e-mailadres mag nog wel verwerkt worden, maar alleen voor het versturen van de offerte.

De verwerking van persoonsgegevens en de doeleinden moeten altijd in combinatie met elkaar gebruikt worden.

 

Vormvrij

Toestemming is vormvrij. Dit betekent dat het niet uit maakt op welke wijze het wordt gedaan. Het mag schriftelijk, online en zelfs mondeling.

Een organisatie moet wel kunnen aantonen dat er geldige toestemming is gegeven. Bij een mondelinge toestemming is bewijs moeilijk te verkrijgen. Daarom wordt er vaak schriftelijk toestemming gevraagd.

 

Intrekken toestemming

Toestemming mag op elk moment ingetrokken worden door de betrokkene en de betrokkene moet hier ook van op hoogte zijn. Daarnaast moet de toestemming net zo makkelijk ingetrokken kunnen worden als dat deze gegeven is.

Denk hierbij aan toestemming die is verleend voor het versturen van nieuwsbrieven. Als iemand zich online voor een nieuwsbrief heeft ingeschreven, moet hij/zij zich ook makkelijk online weer kunnen uitschrijven, bijvoorbeeld door een afmeldlink onderaan de nieuwsbrief.

 

Verplicht toestemming

In een aantal situaties moet een organisatie altijd vooraf toestemming vragen, namelijk bij:

  • Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens;
  • Profileren;
  • Direct marketing;
  • Nieuwsbrieven;
  • Het verwerken van persoonsgegevens van kinderen jonger dan 16 jaar.

Hulp bij privacy

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

Google’s besluit: Third-Party cookies blijven – Wat betekent dit voor uw privacy?

Google heeft onlangs aangekondigd dat third-party cookies in Chrome blijven bestaan, ondanks eerdere beloftes om deze te verwijderen. Dit besluit is van groot belang voor zowel adverteerders als consumenten en roept vragen op over de impact op privacy en...

Situatieoverzicht van Project 2025 en de gevolgen voor internetverkeer, cybersecurity en privacy voor bedrijven in Nederland

Project 2025 in het kort en de gevolgen voor Nederland Project 2025 is een initiatief van de Heritage Foundation dat gericht is op het herstructureren van de Amerikaanse federale overheid volgens conservatieve waarden. Het project focust op het versterken van de...

De donkere kant van zelfscan handhelds: een dystopische toekomst in de supermarkt

de laatste jaren hebben zelfscan handhelds hun weg gevonden naar de supermarkten en beloofden ze gemak en efficiëntie. Maar achter de glanzende belofte van vooruitgang schuilt een dystopische realiteit die de privacy, vrijheid en menselijke waardigheid van klanten...

Bescherm de privacy van je coachees: Een gids voor coaches

Als coach heb je een unieke en waardevolle rol in het leven van je coachees. Je helpt hen met persoonlijke groei, carrièreontwikkeling en soms ook met diepgaande persoonlijke kwesties. Hierbij krijg je te maken met veel vertrouwelijke informatie. Het is daarom van...

De basis van de AVG voor ondernemers: simpel en duidelijk uitgelegd

Wat is de AVG? De AVG is een Europese wet die bedrijven en organisaties verplicht om zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens van mensen. Het doel is om de privacy van individuen te beschermen. Waarom is het belangrijk? Vertrouwen: Klanten moeten erop kunnen...

1984 in 2024: Wat George Orwell ons vandaag te zeggen heeft over privacy

Nu technologie ons leven steeds dieper binnendringt en privacy een schaars goed is geworden, blijft de visie van George Orwell een krachtig baken van waarschuwing en wijsheid. Wat denkt de auteur van de dystopische klassieker "1984" van onze hedendaagse samenleving,...

Zakelijk AI gebruiken en toch AVG Proof blijven?

De snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen voor bedrijven, maar brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Voor MKB-ondernemers kan het een hele klus zijn om te voldoen aan de Algemene...

Het gevaar van datalekken voor ondernemers: De Ticketmaster hack als waarschuwing

Het Gevaar van Datalekken voor Ondernemers: De Ticketmaster Hack als Waarschuwing Inleiding Recente nieuwsberichten onthullen dat hackers gegevens van 560 miljoen klanten van Ticketmaster in handen hebben. Dit incident benadrukt het toenemende risico van datalekken en...

10 quick wins voor privacy bescherming: praktische gids voor MKB-ondernemers

Niet elke privacymaatregel hoeft veel tijd en geld te kosten. Met enkele eenvoudige en snel te implementeren stappen kunnen MKB-ondernemers direct hun privacybescherming verbeteren. Deze quick wins helpen om direct actie te ondernemen en een solide basis te leggen...

AI, voorbij de hype – Een inspirerende blik op de toekomst van kunstmatige intelligentie

Nu (AI) steeds meer verweven raakt met ons dagelijks leven, biedt het boek "AI, voorbij de hype" van Aaron Mirck een verhelderende en genuanceerde kijk op de impact van AI op de samenleving, de arbeidsmarkt en het onderwijs. Privacy Zeker is er trots op om bijgedragen...

Hoe werkt Privacy Zeker? Bekijk de video.