Privacybeleid

 

In een privacybeleid (ook wel: gegevensbeschermingsbeleid) leggen organisaties onder andere vast met welk doel ze persoonsgegevens verwerken, hoelang ze de gegevens bewaren en hoe de gegevens beveiligd worden.

Met een goed privacybeleid toont een organisatie aan dat ze zelf nadenkt over de gegevens die zij verwerkt en daarover transparant communiceert. Daarnaast is een privacybeleid een manier om als organisatie aan zowel de doelgroep als aan de Autoriteit Persoonsgegevens te laten zien dat ze voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Niet iedere organisatie is verplicht een privacybeleid op te stellen. Dit hangt af van de aard, de context en het doel van de gegevensverwerking. Wanneer een organisatie bijvoorbeeld op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerkt, moet die organisatie een privacybeleid opstellen en hanteren.

 

Heb jij je privacyzaken al op orde?

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

 

In een privacybeleid worden de volgende vier onderdelen opgenomen:

 

1) Omschrijving van de categorieën persoonsgegevens.

De categorieën persoonsgegevens moeten op dezelfde manier verwerkt worden zoals het wordt benoemd in het verwerkingsregister.

 

2) Beschrijving van de doeleinden en rechtmatigheid van de verwerking.

Net zoals in het privacyreglement, staan de doelen voor de verwerking ook in het privacybeleid. Deze doelen moeten namelijk bekend zijn bij de betrokkene voordat de persoonsgegevens worden verwerkt en organisaties mogen dan ook alleen persoonsgegevens verwerken indien de reden overeenkomt met één of meer van die doelen.

Daarnaast moet er worden toegelicht op basis van welke grondslag je de persoonsgegevens verwerkt.

 

3) Wijze van uitvoeren: rechten van betrokkenen.

Betrokkenen van wie persoonsgegevens verwerkt worden, hebben verschillende privacyrechten, bijvoorbeeld het recht op inzage. In het privacybeleid wordt ook beschreven hoe een organisatie antwoord geeft op deze rechten. Bijvoorbeeld: welke stappen worden er genomen wanneer een betrokkene een inzageverzoek doet.

 

4) Maatregelen

De maatregelen (technisch en organisatorisch) om persoonsgegevens te beveiligen worden opgenomen in het privacybeleid.

 

Let op: een privacybeleid is iets anders dan een privacyreglement/privacyverklaring. Organisaties zijn namelijk verplicht om mensen heldere informatie geven over de persoonsgegevens die zij verwerken en voor welk(e) doel(en) zij deze gegevens verwerken. De meest aangewezen manier hiervoor is het opstellen van een privacyreglement/privacyverklaring.

 

Is jouw bedrijf al AVG-proof?

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

Even privé met… Arjan Middelkoop, SIDN

Privacy, gegevensbescherming, de AVG; onderwerpen die bijna dagelijks in het nieuws zijn. In de rubriek ‘Even privé met…’ komen verschillende professionals aan het woord over privacy. We spraken met Arjan Middelkoop, commercieel directeur bij SIDN. Wie ben je en wat...

Recordaantal datalekmeldingen in 2019

In 2019 ontving de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bijna 27.000 datalekmeldingen, een nieuw record. Dit is een stijging van 29% ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarcijfers van de AP. De sector met de meeste gemelde datalekken is de...

Nederland koploper in de EU: meeste gemelde datalekken

Sinds de invoering van de AVG op 25 mei 2018 zijn er meer dan 160.000 datalekken gemeld in de EU. Nederland staat bovenaan het lijstje, met ruim 40.000 gemelde datalekken. Op nummer 2 staat Duitsland met ruim 37.000 gemelde datalekken en het Verenigd Koninkrijk sluit...

Samenwerking tussen SIDN en Privacy Zeker

Links: Tom Maarsman, Managing Director van Privacy Zeker. Rechts: Arjan Middelkoop, commercieel directeur bij SIDN Voor veel ondernemers is online security nog steeds een complex onderwerp. Dit terwijl cybercriminelen het juist vaker gemunt hebben op het mkb. Om...

Het privacyjaar 2019

Met 2020 voor de deur is het tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar. Ook in 2019 waren privacy, de AVG en databeveiliging weer belangrijke thema’s. 2019 was niet alleen het jaar waarin de AVG zijn eerste verjaardag vierde, maar ook het jaar waarin mensen steeds...

PERSBERICHT: Privacy Zeker certificaat zet nieuwe standaard voor (cyber)veiligheid

AMSTERDAM – Brancheorganisatie ZZP Nederland, verzekeraar Hiscox, netwerkbeveiligingsspecialist SecureMe2 en veilige e-mailspecialist ZIVVER verbinden zich aan het privacycertificaat van AVG-dienstverlener Privacy Zeker. Met dit certificaat tonen organisaties aan dat...

Privacywaakhond: webshops schenden massaal privacywet

Uit een controle van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) blijkt dat veel websites niet op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van tracking cookies. De AP controleerde circa 175 websites van onder andere webshops, gemeenten en media. Bijna de helft...

Organisaties verplicht om vooraf privacyrisico’s van vingerafdrukscanners in kaart te brengen

Organisaties die gebruik willen maken van biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken of gezichtsscans, zijn vanaf nu verplicht om eerst de privacyrisico’s te onderzoeken.    Hoog privacyrisico De Autoriteit Persoonsgegevens publiceerde deze week een definitieve...

Even privé met… Rick Sulman, Speakup

Privacy, gegevensbescherming, de AVG; onderwerpen die bijna dagelijks in het nieuws zijn. In de rubriek ‘Even privé met…’ komen verschillende professionals aan het woord over privacy. We spraken met Rick Sulman, CEO bij Speakup. Wie ben je en wat doe je?'Ik ben Rick...

Vandaag vieren wij de Dag van de Ondernemer

Vandaag is het de Dag van de Ondernemer. Deze dag is door MKB-Nederland in het leven geroepen om het ondernemerschap te vieren en ondernemers te bedanken en in het zonnetje te zetten. Ondernemers zijn namelijk van grote waarde voor ons land. Ze creëren groei, banen en...

Hoe werkt Privacy Zeker? Bekijk de video.