Privacy by design & privacy by default
Privacy by design en privacy by default zijn twee verplichte uitgangspunten uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bij privacy by design gaat het om aandacht voor gegevensbescherming in de ontwerpfase van een product of dienst. Privacy by default houdt in dat de standaardinstellingen zo privacy-vriendelijk mogelijk moeten zijn. Beide uitgangspunten zijn verplicht bij het verwerken van persoonsgegevens.
Privacy by design
De term privacy by design (letterlijk vertaald: gegevensbescherming door ontwerp) houdt in dat er al bij de start van het ontwerpen van een product of dienst rekening wordt gehouden met privacy. Het doel is om de bescherming van persoonsgegevens te optimaliseren. Bij het ontwerpen van een product of dienst moet er nagedacht worden over persoonsgegevens. Deze gegevens mogen namelijk alleen rechtmatig verwerkt worden. Bovendien mogen er enkel noodzakelijke gegevens worden verwerkt. Denk dus na welke gegevens écht nodig zijn en welke niet. Ook moet rekening worden gehouden met de levenscyclus van de data. Bijvoorbeeld opslag, wijziging en verwijdering van gegevens.
Is jouw bedrijf al AVG-proof?
Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.
Privacy by default
Privacy by default (letterlijk vertaald: gegevensbescherming door standaardinstellingen) is een onderdeel van privacy by design. Het uitgangspunt privacy by default vereist dat de standaardinstellingen altijd zo privacy-vriendelijk mogelijk zijn. Kortom, er moeten maatregelen genomen worden dat, als standaardinstelling, alléén persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor het specifieke doel.
Voorbeelden privacy by design & privacy by default
Een webshop van een schoenenwinkel die bij de bestelling de leeftijd van de klant vraagt als verplicht invulveld, voldoet niet aan de AVG. De leeftijd is namelijk niet noodzakelijk voor het doel (het bezorgen van de bestelling). Er wordt dus meer dan het minimale gevraagd. Een supermarkt die een bestelling krijgt voor een fles alcoholhoudende drank mag wel vragen naar de leeftijd van de klant. Dit omdat er gecontroleerd moet worden of de koper 18 jaar of ouder is.
Een ander voorbeeld is een digitale nieuwsbrief. Na een bestelling bij een webshop kunnen klanten zich vaak aanmelden voor zo’n nieuwsbrief. Op basis van het privacy by default-principe is het niet toegestaan dat webshops als standaardinstelling het hokje al aanvinken. De AVG vereist namelijk dat voor het verwerken van gegevens toestemming nodig is. De klant moet dus een bewuste handeling uitvoeren om die toestemming te geven, zoals in dit geval het hokje zelf aanvinken.
Heb jij je privacyzaken al op orde?
Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.
Hoe werkt Privacy Zeker? Bekijk de video.