Begin vorige maand werd bekend dat de ING zijn klanten persoonlijke aanbiedingen gaat doen op basis van de af- en bijschrijvingen. De bank paste het privacyreglement aan en klanten doen automatisch mee.

 

Veel vragen en klachten

Dit plan riep veel vragen op. Veel mensen maken zich zorgen over de plannen van een bank die hun betaalgegevens wil gebruiken voor reclame. Er kwamen dan ook ‘een significant aantal privacyklachten van betrokkenen’ binnen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Brief van Autoriteit Persoonsgegevens

Vandaag laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) weten dat banken hun klanten niet zomaar gepersonaliseerde aanbiedingen mogen sturen op basis van hun betaalgegevens. In een brief aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) benadrukt de AP de spelregels voor banken als zij betaalgegevens voor andere doeleinden willen gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was toen de klant een rekening opende.

 

“Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels.”

  

Katja Mur, bestuurslid van de Autoriteit Persoonsgegevens

 

De AP heeft de indruk dat er meer banken zijn die het plan hebben om betaalgegevens te gaan gebruiken voor eigen reclame.  Daarom roept de AP alle banken op om het beleid rondom direct marketing te heroverwegen.

 

Verplichte verenigbaarheidstoets

De privacywaakhond wil banken verplichten om een zogenaamde ‘verenigbaarheidstoets’ uit te voeren als ze gegevens van klanten voor andere dingen willen gebruiken, dan waarvoor die gegevens verzameld zijn. Zo’n toets moet aantonen dat zulk gebruik noodzakelijk is. Zo niet, dan is nadrukkelijke toestemming van de klant nodig: een zogenoemde opt-in waarbij klanten zelf een knopje aan zetten, in plaats van de opt-out waarbij het knopje standaard aan staat.

 

 

Benieuwd op welke grondslag je de gegevensverwerking van jouw organisatie kan baseren? Lees meer over grondslagen voor verwerking in onze kennisbank.

Privacy Zeker helpt ondernemers om te kunnen voldoen aan de AVG. Klanten van Privacy Zeker kunnen onder andere gebruikmaken van de helpdesk met privacy-experts voor alle AVG-vragen. Meer informatie? Kijk hier.

 

Bronnen: Autoriteit Persoonsgegevens, Nu.nl, NOS en RTL Nieuws