In de eerste zes maanden van 2019 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ruim 15.000 privacyklachten ontvangen, zo maakt de toezichthouder vandaag bekend op haar site. Om precies te zijn hebben 15.313 mensen in de eerste zes maanden van dit jaar een privacyklacht ingediend. Dat is bijna 60% meer dan in de tweede helft van 2018. Kor de Boer van Privacy Zeker: “deze enorme toename in het aantal privacyklachten laat zien dat er bij veel bedrijven nog steeds niet voldoende wordt gelet op privacybescherming.”

 

Achterstand in de behandeling van klachten

Het aantal privacyklachten is groter dan de AP naar eigen zeggen kan afhandelen. “Hierdoor is in de loop van de maanden een achterstand ontstaan in de behandeling van klachten. Om deze toenemende hoeveelheid klachten en de toegenomen werkvoorraad adequaat te kunnen behandelen, is een oplossing nodig”, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Verklaring sterkte toename

Als verklaring voor deze sterkte toename noemt de AP dat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt. Daarnaast speelt waarschijnlijk een rol dat Nederland een sterk gedigitaliseerd land is, zo schrijft de toezichthouder. “Mensen maken zich zorgen over hun privacy en klagen over een schending van hun privacyrechten. Zij lopen bijvoorbeeld vast bij een inzageverzoek of het verzoek om verwijdering van hun gegevens. Dit speelt vooral bij zakelijke dienstverleners, zoals energieleveranciers en de detailhandel”, aldus de privacywaakhond.

 

Structurele oplossing

De voorzitter van de AP, Aleid Wolfsen, zegt: “De toename is enorm. Iedere klacht verdient vanzelfsprekend de best passende behandeling. Daar werken we hard aan. Maar er is een grens aan wat realistisch is met een beperkt aantal medewerkers. Er moet een structurele oplossing komen, zodat we de klachten adequaat kunnen blijven behandelen. Daarover zijn we in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid. De bescherming van je privacy is een grondrecht, het mag nooit een wassen neus worden.”

 

 

De AVG legt de verantwoordelijkheid bij bedrijven om goed om te gaan met persoonsgegevens van bijvoorbeeld klanten en medewerkers. Zorg dus dat je je privacyzaken goed op orde hebt. Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar. Klik op de button voor meer informatie.