Binnen het bedrijfsleven is phishing de meest voorkomende vorm van internetcriminaliteit. Privacy Zeker waarschuwt: cybercriminelen gebruiken nu ook Google Alerts om gebruikers op foute phishing-links te laten klikken. Wanneer jij (of één van je medewerkers) valt voor een phishing-poging, kan dit grote gevolgen hebben voor het hele bedrijf.

 

Google Alerts

Google Alerts is een veelgebruikte dienst van Google. Het werkt heel simpel: je stelt zelf zogeheten ‘alerts’ in. Dit doe je als je wil weten wat er over een bepaald onderwerp op internet gepubliceerd wordt. Vervolgens krijg je automatische meldingen in je inbox met de nieuwste zoekresultaten in Google, met links waar de door jou ingestelde zoektermen worden genoemd. Omdat de link door Google zelf via de mail wordt aangeboden is het vertrouwen bij de gebruiker hoog.

 

Werkwijze is eenvoudig

De werkwijze van de cybercriminelen is eenvoudig. Ze zetten een nep-website op en publiceren daar automatisch artikelen waar veel mensen op zoeken. Dit kunnen nieuwsberichten over bekende sterren zijn zoals Kim Kardashian of bijvoorbeeld nieuws over beursgenoteerde bedrijven. De link die door Google wordt opgepakt verwijst dan door naar een onveilige site, waarbij malware verspreid kan worden. 

 

„Cybercriminelen zullen alles aangrijpen om wachtwoorden of andere data te ontfutselen. Onze helpdesk krijgt hierover dagelijks meldingen binnen. Awareness onder de medewerkers over de gevaren van cybercrime en bijvoorbeeld een cyberverzekering zijn geen overbodige luxe”, aldus Kor de Boer van Privacy Zeker.

 

Volgens de Telegraaf kon Google maandagmiddag nog niet reageren op de phishing-methode via Google Alerts.

Bron: Telegraaf

 

Heb jij je bedrijf al verzekerd tegen de gevolgen van cybercriminaliteit? Met het Privacy Zeker certificaat krijg je 50% korting op eigen risico van een cyberverzekering. Meer informatie? Klik hier.