Bron: RTL Nieuws

 

Zonder het te weten op de voet gevolgd worden: het kan je zomaar overkomen. Voor het radiospel ‘De Uitverkorene’ stuurt Qmusic een privédetective af op onbekende Nederlanders. Maar zitten we daar nu – in een tijd waar privacy juist zo’n gevoelig onderwerp is – wel op te wachten?

Qmusic start op 6 mei met een nieuwe reeks van een wel heel bijzonder spel. Hierin gaat het radiostation op zoek naar ‘De Uitverkorene’: een Nederlander die door een privédetective op basis van een goede daad is geselecteerd en wordt gevolgd. Wie de gelukkige denkt te zijn en dat raadt, wint 10.000 euro. 

 

Goede daad

Voor het programma zijn drie mensen persoonlijk geselecteerd. “Een privédetective is het land ingegaan om drie uitverkorenen uit te kiezen die een kleine goede daad hebben verricht”, vertelt Qmusic-dj Domien Verschuuren. “Zij hebben bijvoorbeeld iemands portemonnee opgeraapt, die stiekem door ons is neergelegd.”

De privédetective verzamelt informatie over de betreffende personen. Dagelijks krijgen luisteraars hints over de uitverkorene van die week. Zo worden aanwijzingen gegeven over zijn of haar hobby’s, uiterlijk en beroep. Ook details over het soort huis(nummer) worden op de landelijke radio losgelaten.

 

‘Geen persoonlijke kenmerken’

Domien vindt het spel niet te ver gaan, zo laat hij weten aan Editie NL. “Het gaat om kenmerken die van toepassing zijn op veel meer dan één persoon. Bijvoorbeeld beroep, type woning, hobby’s, woonplaats en soort schoenen. Het zijn geen gegevens zoals de voornamen van je twee kinderen.”

Daarnaast benadrukt de radio-dj dat de uitverkorene alleen vanaf de openbare weg wordt begluurd. “We doen wat publiekelijk is toegestaan. Tijdens de selectiedag maken we wel beelden, maar die worden alleen gebruikt na toestemming.”

 

Wettelijk toegestaan

Ook recherchebureau InterPI – Strongwood, die voor dit spel met Qmusic samenwerkt, laat weten dat alles wat in het spel gebeurt wettelijk is toegestaan. “De privacygevoelige data zal alleen bij ons bekend zijn, en wordt na een hint ook direct vernietigd. Qmusic heeft verder geen informatie. Uiteraard gaat we zorgvuldig om met privacygevoelige informatie en zullen de hints op een grote groep personen van toepassing zijn”, vertelt Nico van den Dries aan Editie NL.

Hij benadrukt dat het recherchebureau zich keurig aan de regels houdt. “Je mag willekeurige personen gewoon observeren in het publieke. Het gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld in stalkingszaken.”

 

Pure entertainment

Timme Dankers, secretaris van de branchevereniging voor particuliere onderzoeksbureaus (BOPB) vindt het echter ongeoorloofd. “Allereerst dienen privédetectives goed na te gaan of het belang gerechtvaardigd is. Hierbij is dat totaal niet het geval. Dit is puur voor entertainmentdoeleinden. Het doel rechtvaardigt in dit geval de middelen niet.”

Hij gaat verder: “Daarnaast moet worden gekeken of dit belang zwaarder weegt dan de privacy van de betrokken persoon die van niets weet. Anders is het inbreuk op de privacy. Als radiomaker weet je van tevoren niet of de uitverkorene het wel op prijs stelt dat hij of zij gevolgd wordt, en zijn persoonsgegevens openbaar worden gemaakt.” 

 

Vraagtekens

Ten slotte is er volgens Dankers sprake van inlichtingenplicht. “Je moet vooraf al aan een persoon kenbaar maken dat je zijn of haar gegevens verwerkt, en anders zo snel mogelijk achteraf. Ook op dit gebied kun je dus vraagtekens bij dit spel zetten.”

 

Gezichtsscan

Volgende week gaat het spel van start op Qmusic. Na de eerste hint heeft de uitverkorene vijf dagen om zich te melden – de week erna start er weer een nieuwe zoektocht. In totaal wordt het spel drie keer gespeeld.

Wie vermoedt dat hij of zij de uitverkorene is, kan een gezichtsscan doen in de Qmusic-app. Op basis van geavanceerde gezichtsherkenning weet de applicatie of het om de juiste persoon gaat. Als er een match is, wordt de uitverkorene gebeld door een dj en ontvangt hij of zij 10.000 euro.

 

Toestemming

Qmusic en het recherchebureau benadrukken dat mogelijke uitverkorenen twee keer expliciet toestemming verlenen voor het openbaren van zijn of haar voornaam. Voordat de gezichtsscan plaatsvindt, moeten deelnemers akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Voorafgaand aan het winmoment aan de telefoon worden alle hints nog doorgenomen. De mogelijke uitverkorene mag dan nog afhaken.

 

Enthousiast

Vorig jaar heeft Qmusic het spel ook al gespeeld. Toen wist de winnaar op tijd te reageren. Volgens Nico van den Dries van recherchebureau InterPI – Strongwood reageerde de uitverkorene erg enthousiast. ” De winnaar kreeg veel leuke reacties uit de eigen omgeving. We hebben complimenten en zelfs een taart ontvangen.”

 

Bron: RTL Nieuws

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4694066/kandidaat-zonder-dat-je-het-weet-dit-nieuwe-radiospel-een-inbreuk-op-de