Cybercriminaliteit is één van de snelst groeiende vormen van criminaliteit. Wat zijn de bedreigingen en wat kan je als ondernemer doen om cybercrime te voorkomen en je in te dekken tegen de gevolgen? Wij spraken Mike Reuser (47), hij is al meer dan 25 jaar werkzaam in de verzekeringsbranche, in diverse functies. Als zelfstandig ondernemer en eigenaar van T&W Tilburg richt hij zich op financieel advies en risicomanagement voor het mkb. Dataverzekering.nl is onderdeel van T&W Tilburg.

 

Waarom heb je Dataverzekering.nl opgericht?

‘Cybercriminaliteit is een groot risico, maar moeilijk door te vertalen naar een mkb-klant omdat het ontastbaar is. Hierin zie ik een grote uitdaging. Want juist de mkb-markt is het perfecte slachtoffer voor cybercriminelen; het mkb is namelijk zeer kwetsbaar. Dat blijkt ook uit de cijfers: 50% van de mkb-ondernemers krijgt te maken met een vorm van cybercrime. Berichten in de media over cybercrime en de nieuwe privacywet zorgen voor meer bewustwording. ‘Dat overkomt mij toch niet’ begint langzaam over te gaan in ‘wanneer overkomt het mij’. Steeds meer bedrijven sluiten daarom een verzekering af tegen de gevolgen van cybercrime.’

 

Wat zijn de grootste risico’s van cybercrime?

‘Het grootste risico, en de nachtmerrie van elke ondernemer, is dat je bedrijf uiteindelijk failliet gaat na een cyberincident. Maar er zijn ook veel andere risico’s. Denk hierbij aan geld dat van de rekening is ontvreemd, een systeem dat platligt waardoor er geen business is of data die ontvreemd wordt. Het zijn zaken die je als ondernemer niet zelf kan oplossen, waardoor je dure professionals moet inhuren om e.e.a. op te lossen. Indien het dataverlies ook privacygevoelige informatie bevat ben je nog verder van huis. Je moet dan je klanten en relaties op de hoogte stellen en eventueel een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Met boetes, claims, financiële schade, maar ook reputatieschade tot gevolg. De gevolgen van cybercrime zijn heel divers en vaak niet te overzien.’

 

Juist de mkb-markt is het perfecte slachtoffer voor cybercriminelen; het mkb is namelijk zeer kwetsbaar.

 

Hoe ziet de toekomst van cybercrime er uit?

‘De cijfers liegen er niet om. Er is een enorme toename van cybercriminaliteit in de mkb-markt. Maar slechts 23% maakt zich zorgen over zijn digitale veiligheid en dit is zorgelijk. De gemiddelde schade bedraagt namelijk €78.700 per cyberincident. Het mkb wordt steeds afhankelijker van data en de bijbehorende systemen en devices. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. Daarom is het van belang dat we ons beter beveiligen en wapenen tegen de gevolgen van cybercrime.’

 

 

Wat kun je als ondernemer doen om cybercrime te voorkomen?

‘Bewustwording is de basis om de kans op een cyberincident te verkleinen. Menselijk handelen speelt namelijk een belangrijke rol. Het zijn eigenlijk hele simpele dingen; klik niet zomaar op een linkje, gebruik een virusscanner en voer updates uit. Daarnaast is het belangrijk om de datarisico’s in kaart te brengen en na te denken over een calamiteitenplan voor het geval dat je bedrijf gehackt wordt. Een andere preventieve maatregel is een cyberalarm. Dat is eigenlijk net zoiets als een brandmelder of een inbraakalarm, maar dan voor cybercrime want voorkomen is beter dan genezen. Mocht je dan toch slachtoffer zijn geworden van cybercrime dan kun je met een cyberverzekering rekenen op de hulp van cyber-experts. Het is namelijk erg belangrijk om snel en adequaat te handelen om extra schade en ellende te voorkomen.’

 

Wat is een cyberverzekering?

‘Met een cyberverzekering verzeker je je bedrijf tegen de gevolgen van cybercrime, maar het is veel meer dan een traditioneel verzekeringsproduct. Naast een verzekering kan je het ook zien als een hulpdienst om je bedrijf weer in de lucht te krijgen, de schade in kaart te brengen en claims af te wikkelen met betrokkenen.’

 

Wat is er dan precies verzekerd?  

‘Een cyberverzekering heeft een uitgebreide dekking en bestaat uit diensten en verzekeringsonderdelen. Bij diensten moet je denken aan reparatie, herstel en vervanging van websites, programma’s of data. De verzekering dekt ook de kosten van data forensisch onderzoek en PR-advies om reputatieschade te voorkomen. De cyber-experts helpen je om je gegijzelde website terug te krijgen en het (eventuele) losgeld wordt vergoed. Wanneer het systeem platligt helpen de experts je om het weer in de lucht te krijgen.

Bij verzekeringsonderdelen moet je denken aan bedrijfsschade omdat je bedrijf wordt stilgelegd door cybercriminelen. Of digitale aansprakelijkheid wanneer je website of e-mail onbedoeld een auteursrecht schendt, laster verspreidt of een virus bevat waardoor anderen schade oplopen.’

 

 

—————————————————————————————————————————————————————————

 

50% korting op het eigen risico van een cyberverzekering

 

Met een Privacy Zeker certificaat ontvang je 50% korting op het eigen risico van een cyberverzekering wanneer je deze afsluit via Dataverzekering.nl. Bereken hier je premie en sluit gemakkelijk online je verzekering af.