Hoe kunnen we helpen?

Je bent hier:

Als organisatie mag je gebruikmaken van direct marketing en nieuwsbrief. Hier zijn een aantal regels aan verbonden. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met het SPAM-verbod. Daarnaast moet je een juiste grondslag hebben voor het versturen van direct marketing en een nieuwsbrief.

Wat is direct marketing?

Bij direct marketing benader je individueel een persoon of rechtspersoon om een dienst, product of bedrijf aan te prijzen. Het sturen van commerciële berichten naar een e-mailadres of via social media zijn vormen van direct marketing. Direct marketing vind vaak plaats richting potentiële klanten.

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een stuk informatie die je aan anderen stuurt. Een nieuwsbrief kun je sturen aan jouw klanten of aan personen die nog geen klanten zijn.

SPAM-verbod

Alles wat je ongevraagd verstuurd valt onder het SPAM-verbod. Het gaat dus niet alleen om reclame-uitingen maar ook een nieuwsbrief kan hieronder vallen.

Je hebt geen toestemming nodig voor het versturen van berichten als je:

  • antwoord geeft op een vraag die iemand heeft gesteld via een contactformulier op je website;
  • een bevestiging stuurt van een bestelling, binnengekomen verzoek of update over een bestelling;
  • dienstverlening waarvoor de klant betaalt ziet op het versturen van die berichten;
  • een betalingsherinnering verstuurd;
  • een commercieel bericht verstuurd aan een klant over jouw eigen, soortgelijke producten of diensten die eerder zijn afgenomen.

Toestemming

Als je niet onder de uitzonderingen valt van het SPAM-verbod, heb je uitdrukkelijke toestemming nodig. Het moet dus gaan om toestemming die je vooraf moet verkrijgen (opt-in). Je mag de toestemming niet opnemen in algemene voorwaarden of het privacyreglement. Het moet gaan om expliciete toestemming. Dit moet een actieve handeling zijn.

Andere dingen om rekening mee te houden bij direct marketing:

  • Zorg altijd voor de mogelijkheid om uit te schrijven voor een nieuwsbrief of reclame-uiting (opt-out).
  • Maak je gebruik van een externe partij om de direct marketing te versturen (bijvoorbeeld Skotty)? Zorg dan voor een verwerkersovereenkomst met die partij.
  • Contact opnemen met een persoon of bedrijf voor een commerciële boodschap is ook direct marketing. Dit mag in principe wel. Kijk van te voren altijd goed of de persoon die je wil bellen niet in het Bel-me-niet register staat.
  • Kijk voordat je kiest voor een mailprovider goed of zijn aan de AVG voldoen. Mailproviders uit de EU? Kijk dan of het bedrijf bij het Privacy Shield is aangesloten of het land een adequaatheidsbesluit heeft. Hierover kun je ook contact opnemen met de Helpdesk.