Half jaar privacywet: zien we al resultaten?
De nieuwe privacywet AVG is nu een half jaar van kracht. Wat zijn de resultaten tot nu toe? Nog lang niet alle organisaties zijn AVG-proof, maar toch zijn er flinke stappen gezet op het gebied van privacy. En dan met name in het privacy bewustzijn bij mensen.
Progressie
Privacy staat hoog op de agenda. Dit is ook de progressie die volgens privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens is gemaakt sinds de AVG van kracht ging. Martijn Pols van de Autoriteit Persoonsgegevens zegt in Dagblad van het Noorden: “Men is zich meer bewust van het belang van privacy. Het zit voor in ieders hoofd”.
Nu al 7.000 klachten
Ook Trouw meldt dat de invoering van de AVG heeft geleid tot bewustwording én een regen aan klachten. Er kwamen dik 7.000 klachten en tips binnen over vermeende privacyschendingen. De telefoon bij de toezichthouder stond ook roodgloeiend; zo’n 10.000 keer wilden organisaties en burgers meer weten over de AVG. Volgens het ministerie van justitie en veiligheid volgt de eerste officiële evaluatie van de AVG in januari 2019, hier heeft de Tweede Kamer via een motie om gevraagd.
Privacy bewustzijn
Het hoge aantal klachten in korte tijd laat dus zien dat mensen privacy belangrijk vinden. We gaan van een ‘ik heb niets te verbergen cultuur’ naar een cultuur waarin mensen hun gegevens bewuster delen en als strikt persoonlijk eigendom zien. Wat moet de kapper met mijn huisadres? Waarom heeft de tandarts een pasfoto van mij nodig?
Onze tip aan ondernemers
Hoe minder data je als ondernemer verzamelt, hoe makkelijker het is om aan de privacywetgeving te voldoen en fouten te voorkomen. Wanneer je als ondernemer kunt aantonen dat de privacyzaken binnen jouw bedrijf goed op orde zijn werkt dit ook in je voordeel. Op deze manier laat je zien dat jij je klanten en leveranciers serieus neemt en dat hun gegevens veilig zijn bij jou.
Bronnen: