AVGNederlanders nauwelijks op de hoogte van nieuwe rechten privacywet AVG

Uit onderzoek van advies- en accountantsbureau KPMG blijkt dat vrijwel alle Nederlanders op de hoogte zijn van het bestaan van de nieuwe privacywet AVG, maar de meerderheid blijkt niet bekend met de rechten die de wet hen geeft. KPMG ondervroeg ruim duizend Nederlanders van verschillende leeftijden en opleidingsniveau’s.

De resultaten

Met 98 procent is vrijwel iedere volwassen Nederlander bekend met de wet AVG, die op 25 mei in alle EU-landen van kracht werd. Daarbij zegt 80 procent van de ondervraagden volledig op de hoogte te zijn van de AVG, 18 procent heeft er weleens van gehoord.

Van de 80 procent van de Nederlanders die zegt goed op de hoogte te zijn van de wet, blijkt 60 procent echter niet te weten welke nieuwe rechten zij door de AVG hebben.

De wet stelt niet alleen meer eisen aan bedrijven bij de opslag, verwerking en bescherming van persoonsgegevens, maar laat burgers ook meer eisen stellen. Zo kunnen burgers bedrijven nu inzicht vragen in hun eigen persoonsgegevens. Bovendien moeten bedrijven die gegevens op verzoek van de burger verwijderen.

5 procent Nederlanders verwijderde Facebook-account

Minder dan de helft van de onderzochte Nederlanders heeft behoefte om gebruik te maken van die rechten en bedrijven te vragen hun gegevens te verwijderen. Nederlanders die hun gegevens wel willen laten verwijderen, willen dat vooral van Facebook en Twitter.

Ruim 30 procent van de Nederlanders zegt gebruik te willen maken van zijn recht om vergeten te worden door sociale media. Volgens KPMG heeft overigens 5 procent van de Nederlanders zijn Facebook-account opgezegd na het dataschandaal met Cambridge Analytica. Het is niet duidelijk hoeveel mensen dat daadwerkelijk zijn.

Van de Nederlanders maakt 50 procent zich zorgen over mogelijk misbruik van hun persoonsgegevens door organisaties, maar 44 procent weet niet welke organisaties persoonsgegevens in bezit hebben.

Zo’n 28 procent van de ondervraagden geeft aan er geen problemen mee te hebben om persoonsgegevens met organisaties te delen als het hen iets oplevert. Daarnaast wil 41 procent van de mensen best informatie delen als het gemak oplevert.

Nederlanders doen weinig met eigen rechten

Bijna 70 procent van de Nederlanders vindt privacy “zeer belangrijk” en wil meer controle op het internet. Toch zou minder dan de helft browsercookies wissen. Minder dan 40 procent onderneemt actie om informatie minder zichtbaar te maken op sociale media.

Ook worden wachtwoorden en gebruikersnamen op websites door minder dan 40 procent van de Nederlanders regelmatig gewijzigd. KPMG stelt dat 18 procent de privacyregels van een website doorleest. Zo’n 11 procent leest de cookiemeldingen.

 

Bron: NU.nl