Recruitment organisaties overtreden massaal de AVG
Sinds 25 mei is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht. Bedrijven moeten aan een aantal verplichtingen voldoen. Er zijn strenge eisen voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens, aangezien deze gegevens door de wet extra worden beschermd. Binnen de recruitment branche worden deze regels massaal overtreden.
Recruiter
Als recruiter wil je de best mogelijke match maken tussen werkzoekende en werkgever. Beide partijen hebben bepaalde eisen die ze graag terug willen zien in een sollicitant of potentiële baan. Om deze reden houden recruitment organisaties tal van gegevens bij die bij deze match kunnen helpen, waaronder veel bijzondere persoonsgegevens.
Wettelijke grondslag
Naast salaris, werkervaring en opleiding hebben veel werkgevers ook andere eisen zoals voorkeur voor een man of vrouw, wel of niet-westerse achtergrond, bepaalde leeftijdsgrens, seksuele geaardheid, etc. Een werving en selectiebureau mag veel van deze bijzondere gegevens niet verwerken zonder wettelijke grondslag, maar omdat dit match-criteria zijn van opdrachtgevers gebeurt het wel. De AVG in combinatie met recruitment is soms lastig voor de recruiter; wanneer de opdrachtgever persé een vrouwelijke kandidaat zoekt kun je moeilijk een man sturen…
“De meeste recruitment organisaties die wij spreken zijn zich niet bewust van deze overtredingen. Zij willen gewoon graag de juiste match maken voor zowel de kandidaat als de opdrachtgever. Stoppen met het verwerken van deze (bijzondere) persoonsgegevens is per definitie onze aanbeveling”, aldus Kor de Boer, commercieel directeur van Privacy Zeker.
Voorkeursbeleid
De recruitment branche staat al jaren onder druk vanwege onbedoelde discriminatie. Ook voorkeursbeleid voor meer diversiteit binnen een organisatie is niet toegestaan. Voor leeftijdsgrenzen bestaan uitzonderingen die het wel mogelijk maken dit te vermelden in een vacature.
Recruiters
Jasper Borghesi Cipriani van werving en selectiebureau Salesintermediate heeft dagelijks te maken met klanten, kandidaten en werkgevers.
Jasper Borghesi Cipriani: “de AVG maakt het voor ons als specialist in sales recruitment niet altijd even makkelijk om hiermee te werken. Immers willen wij zoveel mogelijk relevante info/data van kandidaten verzamelen om hen zodoende de best mogelijke matches te geven met betrekking tot de juiste nieuwe baan bij de juiste (DNA) organisatie. Wel is het zo dat wij ten alle tijden de gegevens op een juiste manier verwerken volgens de regels en normen van AVG. Ook de persoonsgegevens van een kandidaat op een juiste manier beheren behoort in mijn optiek tot professioneel recruitment bedrijven.”